torsdag 1 september 2011

Kommunfullmäktige

Ja, det var det i går kväll.

Vi i oppositionen ställde en del "enkla frågor" ( det heter så) och sådana besvaras alltid i början på dessa möten. Jag hade en fråga om varför kommunen själv inte får vara med och lägga anbud nu när vårt nyaste äldreboende ska ut på entreprenad. Jag fick inget svar, (förutom att personalen kunde bilda ett aktiebolag,) men som vanlig fick jag mig en avhyvling. Den här gången påstods JAG oroa personalen med min fråga. Det är ju orolig personal som tagit kontakt med mig och frågat de frågor som jag i går ställde till socialnämndens ordförande. Hon klarar inte av att gå upp i talarstolen när jag ställer frågor, utan att skälla på mig. Undrar varför?

Huvudnumret var "Politiska mål för Upplands-Bro kommun 2011-2014".

Det är ju riktlinjerna för hur kommunen ska skötas och på hur inriktningen ska vara under mandatperioden. Vi som är i opposition hade naturligtvis många frågor. VI FICK INGA SVAR!!!!  Jo, nu var jag orättvis, jag fick faktiskt svar på någon av mina frågor av min förre vapendragare i (fp).  Tack för det!

Jag tror att det dokument som den (m) ledda alliansen i vår kommun röstade igenom i går kväll bara är en pamflett.  Det ena partiet sa si och det andra prtiet sa så och de flesata frågorna lämnades obesvarade! På slutet av kvällen så hördes det klart och tydligt i salen när kommunstyrelsens ordförande sa till sina kamrater "vi går inte upp och svarar på fler frågor". Det är skendemokrati i sin fulaste skepnad, snudd på diktatur!! 

Genom de kanaler jag har mot yttervärlden är jag sitter i kommunfullmäktige, så fick jag många kommentarer och hejja-rop.  Många som hörde av sig till mig under gårdagskvällen häpnade över den "arrogans och maktfullkomlighet" som uppvisades

Det är bra. Vi behöver inte påtala detta för våra kommuninnevånare, dom ser och hör det själva via webbutsändningen och den (m) ledda alliansen gör ett bra jobb åt oss där!

Camilla Janson, vårt oppositionsråd, gjorde ett mycket bra jobb i går kväll. Hon fick inget svar på varför man föreslår att sänka priset på kommunal städverksamhet när den ska "säljas ut". När det var tal om att personal skulle ta över och driva, då skulle det vara mycket dyrare, dvs, marknadsmässigt pris,  än nu, när det ska ut på "öppna marknaden"
Ja ja, den historian är inte slut och inga beslut är fattade än så länge!!!! Jag antar att fortsättning följer.


Ha´re!

2 kommentarer:

  1. Jag antar också att fortsättning följer... Ni gör ett otroligt bra jobb, men tyvärr är vi i underläge.

    SvaraRadera
  2. Jobbigt fullmäktige.
    Det enda som kan rädda kommunen är moderatalliansens oförmåga att genomföra sina politiska mål.

    SvaraRadera