fredag 9 september 2011

Orkeslös och fundersam

Man kan inte göra så mycket annat än att sitta och läsa och "datra" när kraften är borta från kroppen. Skit också! I morgon är det "Fest i Byn" och jag vill så gärna vara med. Få se om jag orkar en stund i alla fall.

Jag tror att jag skrivit om detta förut, men, frågan är åter aktualiserad, tycker jag. Om vad då? Jo, Trygghetsboende.

Vi hade Trygghetsboende som ett ärende på socialnämnden i våras. Man ska utreda om det går att omvandla servicehus till serviceboende. I samband med den utredningen så ville vi socialdemokrater att pensionärsföreningarna skulle få vara en remissinstans. Självklart, tycker vi, de är ju målgruppen.
Men, det tyckte inte alliansens respresentanter i socialnämnden. De var inte alls intresserade av vad pensionärerna i Upplands-Bro kommun tycker i frågan om Trygghetsboende!!!!

Idag i Dagens Nyheter är det återigen en artikel om Stockholms omvandling av servicehus till Trygghetsboende. Jag har sett en artikel innan, där de äldre framför ungefär samma ståndpunkt. "Att omvandla Servicehus till Trygghetsboende blev inte bra. Det blev dyrare och vi som bor här har fått sämre service, dvs, ingen personal på kvällar och nätter och läkaren kommer inte till boendet utan var och en får ta sig till en vårdcentral själv."

Vi socialdemokrater har i vårt handlingsprogram med att man bör titta på utveckling av bostäder för äldre och vi nämner Trygghetsboende som ett alternativ. Vi måste titta på det igen och vi måste besinna oss, ta det långsamt, för vi får inte försämra för våra äldre!!!!
Och, självklart så ska alla ha en möjlighet att få komma till tals.


På samma nämnd så hade vi ett ärende som handlade om Aktivitespark för äldre. Det är en typ av utomhusgym, som man tänkte skulle ligga i närheten av servicehusen. Den frågan tyckta alliansens representanter i socialnämnden var så viktig, så den borde pensionärsorganisationerna få tycka till om!!!!!

Jag blir orolig för den arrogans som jag tycker mig se.  Hur länge kan människor tiga och göra våld på sig själva bara för att få ha makten?

Undringar från en hostig kammare.

Ha´re!

1 kommentar:

  1. Den arroganta Ralliansen bryr sig inte om de svaga i samhället.

    SvaraRadera