tisdag 15 mars 2011

Tisdag 15 mars

Ja, ja! Jag är här nu.
(Det var till dom som säger att jag skriver för sällan)

Förra tisdagen hade jag en vigsel på eftermiddagen. Bruden var från Kina och mannen svensk. När vi stod och pratade om vilket språk vigseln skulle vara på, så säger den blivande äkta mannen:
-Ja, det är inte så lätt att välja språk i det här sällskapet. Hade Mongolerna kommit också, så hade  det varit 8 språk representerade här idag. Nu blir det ju bara 7.
-Hm, tack för det, sa jag. Vi tar det väl på engelska.
Den nya akten som jag använder mig av är skriven av Per-Anders Fogelström och den kom när partnerskap blev likställt med äktenskap. Den är så fin. Jag har den inte på engelska, så det stod en man snett bakom mig och läste varje mening efter mig, fast på engelska.

På onsdagen hade vi kommunstyrelse, heldag. Alla nämnder redovisar sina resultat, både ekonomiskt och verkställigt. Helt plötsligt släppte alliansen all makt och "lät" oss som varit ordförande förra året ta den redovisningen. Vi fick 1½ dag på oss att ställa samman en redovisning, så det var ju helt klart att man inte ville ha en bra redovisning.
På eftermiddagen så hade vi ett ordinarie kommunstyrelsemöte. Det blir mer och mer intressant att ta del av majoritetens resonemang och infallsvinklar.
Man tycker t ex att om man, dagen innan kommunstyrelsen kl 15.30 på eftermiddagen,  informerar Camilla, som är vårt oppositionsråd, om förändringar och/eller beslut som man tänker driva igenom, då för man en dialog som leder till att ALLA är informerade. (Vi började mötet kl 8.30 dagen efter)
-"Men, vadå, vi har ju pratat om det här i vårt parti. Hann inte ni det? Ja det är ju inte vårt problem.
Vi förstår inte att ni inte vill vara överens, det är ju inte så svårt. Det är ju mycket lättare om alla är överens"
"Nu blir det så här, för Vi har bestämt det. Det är faktiskt Vi som har makten" Ungefär så låter det och det är en skendemokrati av guds nåde!!!!!!!

På torsdagen fick jag kontakt med en god vän, som fastnat på Bali pga sin sambos sjukdom och ett illvilligt försäkringsbolag. Skulle någon ha missat det så kolla på fb. Gruppen om Trygg Hansa.
Det ringde en reporter till mig, för jag skickade deras historia till Aftonbladet och Expressen. Undrar om han ringde till Trygg Hansa sen.........
Nåja, nu är dom hemma och det verkar nu som om dom kommer att få kompensation, men, det var tvärnobben från början.
Men, kolla era försäkringar och att alla i familjen står med i försäkringspapperen!!
Försäkringarna som kortföretagen skryter med att dom har är då ingenting värt om man inte dör!

På lördagen var vi hos goda vänner i Håbi Tibble och när vi var där, fick dom telefonsamtal från svärsonen som sa att dom just blivit mormor och morfar. Grattis till er och givetvis de stolta föräldrarna, som jag för övrigt vigde för snart två år sedan. Hm, hur länge sen är det som jag vigde nyblivna mormor och morfar?

Nu rationaliserar jag och tar gårdagen på en gång.
Det var beredning av socialnämndens ärenden i går eftermiddag och efter det så träffades vi sossar som sitter i socialnämnden. Jag och vår manliga ledamot, som för övrigt är en mycket klok man (som fyllde 80 förra året) satt och småpratade mellan mötena. Då öppnar han sin portfölj och ger mig en "dikt eller några tankar" som han uttryckte det. Jag avslutar med den här.....

Lev väl!

Årstiderna

Om våren hon hopp om livet ger
Om sommaren i full blommning man henne ser
Om hösten är hon en frisk fläkt som smeker din hud
Om vintern hon kläds av snö som en vacker brud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar